od-kuchni blog

Twój nowy blog

Kochani!

Ostatnio moja sąsiadka uszczęśliwiła mnie dużym słoikiem konfitury żurawinowej. Jak ma się takie pyszności w domu to aż żal nic z nimi nie zrobić :) Żurawina ma to do siebie że jest kwaskowato-słodka, idealnie pasuje do mięs i serów, nadaje im wyrazistości. Świetnie zajada się ją też zimą, bo ma dużo witaminy C, jest też szczególnie polecana osobom mającym problemy z nerkami i pęcherzem jako naturalny środek zapobiegający wszelakim dolegliwościom z nimi związanym.
Dziś na blogu żurawina pojawi się bardziej na słodko, w postaci małych biszkoptowych ciasteczek z migdałami przekładanych pyszną konfiturą żurawinową.

Składniki
5 jajek
szklanka mąki
3/4 szklanki cukru
aromat migdałowy
szczypta soli
60g migdałowych płatków
2 łyżeczki proszku do pieczenia
konfitura żurawinowa

Jajka rozbijamy i oddzielamy białka od żółtek. Białka ubijamy na sztywno ze szczyptą soli, następnie dodajemy do nich cukier i ubijamy nadal. Do białek z cukrem dodajemy żółtka, proszek do pieczenia, aromat migdałowy i mąkę i miksujemy na biszkoptowe ciasto. Do wyrobionego ciasta wsypujemy płatki migdałowe i delikatnie mieszamy. Powstałą masę wylewamy na dużą prostokątną blachę wyłożoną papierem i pieczemy w temp 180 – 200 stopni przez około 20 minut. Mój piekarnik przypala ciasta na końcu, więc w połowie musiałam biszkopt wyjąć i włożyć drugim końcem balchy ;)
Upieczony biszkopt tniemy na paski, paski składamy na pół i tniemy na małe kawałki. Powstałe kawałki rozdzielamy, smarujemy po środku konfiturą żurawinową i składamy.

darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B

Kochani!

Od kiedy Krzysztof Kolumb dopłynął do wybrzeży Ameryki na europejskich stołach pojawił się ziemniak. Na początku przyjmowany wielce niechętnie, lecz dziś nie wyobrażamy sobie bez niego życia. Uratował świat od klęski głodowej i to nie jednokrotnie, jest wykorzystywany na wszelakie sposoby i jedzony na całym świecie. Dane szacunkowe podają, że każdy Ziemianin zjada rocznie około 30 kilogramów ziemniaków. Dziś i ja zjadłam swoją ziemniaczaną porcję w postaci pysznej zapiekanki :)

Składniki ( na 2 porcje):
10 średnich ziemniaków
pół cebuli czerwonej pociętej w plastry
3~4 plasterki sera
2~3 plasterków szynki
1 łyżeczka soli ziołowej
2 łyżeczki „Zapiekanki ziemniaczanej po zbójnicku” Kamis’a
2 łyżeczki posiekanego koperku
2 łyżki masła

Ziemniaki obieramy i gotujemy, odcedzamy i ugniatamy jak puree z masłem, solą ziołową, koperkiem i przyprawą „Zapiekanka ziemniaczana po zbójnicku”. W naczyniu do zapiekania ( małym) układamy warstwowo ziemniaki, ser, ziemniaki, wędlinę, cebulę, ser, ziemniaki i wkładamy do piekarnika ( 180 – 200 stopni ) na około 40 min czyli do zapieczenia i delikatnego zarumienienia się górnej warstwy.
Polecam do niej sos koperkowo-czosnkowy.

darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B

Kochani!

Dziś bedzie kanapkowo. Wczoraj wykombinowałam sobie całkiem smaczną marynatę do mięsa, a że mieso było drobno posiekane, więc stąd pomysł na kanapkę. Kanapka jest bardzo smaczna, zaspokaja kolacyjno-poobiedni głód, więc polecam ją na przykład jako urozmaicenie waszych wieczornych posiłków.

Najpierw podam składniki do przyrządzenia mięska użytego w kanapce. Mięsko można zrobicz wcześniej i nawet przechowywać w lodówce, bo starcza go na dużo więcej niż jedną bułkę :)

A więc:
500 g łopatki wieprzowej
2 łyżki octu
mała garśc kolorowego pieprzu ziarnistego
łyżka przyprawy gyros/kebab
łyżeczka soli ziołowej
około 50~70 ml piwa jasnego
mały jogurt naturalny
4~5 ząbków czosnku
garstka oregano

Mięso kroimy na bardzo cienkie plasterki w wymiarach około 1cm/0,6 cm, wrzucamy do miski. Dodajemy do nich ocet, przyprawę do gyrosa, sól ziołową i pieprz ziołowy. Odstawiamy.
Czosnek wyciskamy przez praskę do wolnej misceczki, dodajemy oregano i jogurt, mieszamy.
Na patelni rozgrzewamy olej i wrzucamy na nie mięsko, gdy już się podsmaży dolewamy do niego piwo i smażymy następne  minut, nastepnie dodajemy powstały wcześniej sos czosnkowy i smażymy około 4 minuty.
Miesko mamy gotowe.

Aby teraz użyć go w kanapce potrzebujemy:

1 bułkę hamburgerową lub inną dowolną
1 liść sałaty
1 plasterek serka topionego – smak dowolny
plasterek pomidora
porcję mięska
trochę posiekanej drobno cebuli

Bułkę rozkrajamy na pół, kładziemy na niej kolejno sałatę, ser, porcję ciepłego mieska, pomidor i cebulkę.

darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B

Kochani!

Z okazji organizowanego przez portal Gotujmy.pl konkursu na przepis kuchni fusion – czyli w tym wypadku kuchni polskiej z użyciem sosu sojowego firmy Tao Tao – w mojej kuchni też dzieją się rewolucje :)

Dziś zaproponuję wam zwykłą sałatkę z niezwykłym dressingiem – mam nadzieję, że będzie wam równie dobrze smakowała jak i mi.

Składniki:

na sałatkę:

1/2 główki sałaty lodowej
1 średni pomidor
1/4 papryki czerwonej
1/4 papryki zielonej
1/4 papryki żółtej
1/2 małej cebuli
garść kukurydzy w puszce

na sos:
2 łyżki sosu sojowego Tao Tao
1 łyżka cytryny
4 łyżki wody
3 łyżki oleju lub oliwy z oliwek
szczypta cukru
1 łyżeczka przyprawy do sałatek koperkowo ziołowej
1/2 łyżeczki czosnku granulowanego
1 łyżeczka oregano

Do miski dodajemy porwaną na
strzępy sałatę, pokrojony drobno pomidor, kukurydzę, paprykę pociętą w
kostkę, cebulę pociętą na piórka.Do szklanki wlewamy wodę, olej, ocet,
sos sojowy i sok z cytryny.Do tego dodajemy szczyptę cukru, łyżeczkę
przyprawy do sałatek, czosnek i oregano. Mieszamy.Zalewamy warzywa
powstałym sosem i mieszamy.
darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B

Kochani!

Jak pewnie widzicie mój blog przeszedł „małą” metamorfozę. Już od jakiegoś czasu nosiłam się z zamiarem zmiany wyglądu bloga, tak aby bardziej przypominał blog kulinarny, a gdy zobaczyłam ten sablon na stronie Kate_Mac ( Szblony Kate ) od razu wiedziałam, że to miłość od pierwszego wejrzenia! Szablony Kate przemawiają do mnie, są ciekawe, z klasą, są po prostu cudowne. Ale generalnie jak się pewnie domyslacie, nic nie może pójść za łatwo – szablon napisany pod blox nie za bardzo jest kompattybilny z szablonami na blog.pl… I tutaj na pomoc przyszła mi moja wybawicielka i bohaterka narodowa – Kate_mac! Kochania Kate stworzyła dla mnie mój ukochany, piękny szablon specjalnie pod wymogi blog.pl. Prawda, że jest cudowna? Teraz właśnie dzięki jej pracy możecie podziwiać mojego bloga w trochę bardziej kulinarno-kolorowym wydaniu.

Podziękujmy wszyscy Kate – tam macie takie skomentuj na dole – u mnie na pewno ma już porcję świątecznych pierniczków ;)!

No ale obiecałam też inne sprawy…
A więc po pierwsze to chciałam się pochwalić, że zdjęcie z muffinkami ananasowymi zostało wyróżnione w konkursie Kamisa na apetyczne zdjęcie potrawy i już do mnie jedzie ozdabiacz do potraw :)

Po drugie
wydarzyły sie 2 podsumowania akcji blogowych w których brałam udział i w których możecie odnaleźć mojego bloga:

1. Podsumowanie Orzechowego Tygodnia
2.Podsumowanie Akcji Gotuj po polsku!

No i po trzecie niedługo na blogu będzie niespodzianka, więc macie na co czekać!

Do napisania,
B

Kochani!

Dziś będzie śniadaniowo. Jajka z imbirem to połączenie które uwielbiam, a że wielkimi krokami zbliza się zima, to imbir, cynamon, kardamon, czosnek, goździki coraz częściej będą gościły w kuchni. Pasta ta jest doskonałą propozycją śniadaniową jeśli mamy rano dłuższą chwilkę i nigdzie się nie śpieszymy. Oczywiście pastę można też przygotować wieczorem i rano cieszyć się jej pobudzająco-rozgrzewającym smakiem, ale nie ma to jak dajmy na to leniwy niedzielny lub sobotni poranek spędzony na porannym równie leniwym gotowaniu ;)

Składniki ( na około 2 kromki dużego chleba lub 1 większą bułkę):
2 jajka
1 łyżka posiekanej natki pietruszki
1 łyżeczka imbiru
sól, pieprz do smaku
1,5 łyżeczki śmietany lub jogurtu naturalnego

Jajka gotujemy w osolonej wodzie na twardo – powyżej 5 min od momentu gdy woda zacznie wrzeć. Obieramy je i krimy w bardzo drobną kostkę. Jajka wrzucamy do miseczki, dodajemy do nich pietruszkę, śmietanę lub jogurt, imbir i mieszamy. Próbujemy i doprawiamy „pod siebię” pieprzem i solą.

darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B

Kochani,

Wszyscy znają, kochają i uwielbiają czosnkowe grzanki. Smaczna przystwka lub zagryzka zawsze sprawdzi się gdy wpadną nieoczekiwani goście, zostanie nam stare pieczywo lub mamy to uczucie gdy mamy na coś ochotę a nie wiemy na co ;)

Składniki

1 półbagietka
2 duże łyżki masła
3 ząbki czosnku / lub 1 łyżeczka pasty czosnkowej / lub 1,5 łyżeczki czosnku granulowanego
1,5 łyżeczki oregano
ser z niebieską pleśnią ( około 10g)

Masło ucieramy z wybraną wersją czosnku i oregano i smarujemy nim pokrojoną na kawałki bagietkę. Następnie wkładamy do do nagrzanego piekarnika ( 200 stopni) na około 10 minut. Wyjmujemy i dodajemy na każdą grzankę trochę sera pleśniowego, następnie ponownie wkładamy do piekarnika i pieczemy póki ser się nie rozpuści ( 5- 10 min).
Podajemy.
darmowy hosting obrazków

Smacznego,
B

Kochani!

Dziś zaprezentuję wam przepis na bardzo smaczny dodatek do obiadu. Jeśli macie już serdecznie dość ziemniaków gotowanych, zapiekanych, zasmażanych, frytek, etc… tadammm – oto przepyszne, miękkie w srodku a jednocześnie otoczone wspaniałą chrupką skórką kuleczki ziemniaczane.
Ich przygotowanie jest bajecznie proste a na pewno urozmaicą obiady oraz zachęcą do jedzenia wszystki małe niejadki.

Składniki:
ok 1 kg ziemniaków
mąka
2 jajka
sól, czosnek (granulowany), oregano
olej do smażenia

Ziemniaki gotujemy w osolonej wodzie aż zmiękną, wyjmujemy do miseczki, studzimy. Ostudzone ziemniaki zgniatamy, wbijamy do nich 2 jajka i dodajemy mąki ( około 100g na początek). Zagniatamy. Do powstałej masy dodajemy czosnek i oregano, całkiem sporo, tak aby ich smak był wyczuwalny. Masę ponownie zagniatamy i próbujemy. Jeśli smakowo już nam odpowiada dosypujemy kolejne porcje mąki dopóki powstała masa nie będzie się bardzo mocno lepiła do rąk. Następnie formujemy z niej kuleczki i wrzucamy na rozgrzany olej w garnku (oleju ma być tyle aby przykrywał powstałe kulki ziemniaczane) lub we frytkownicy. Wyjmujemy łyżką gdy się zezłocą.

darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B

Kochani,

Dziś zaprezentuje wam mój ostatni przepis w ramach orzechowego tygodnia. Będą to bezy z orzechami laskowymi oraz wspaniałą aromatyczną nutą owoców kardamonu. Bezy są całkiem spore (konsystencja ciasta nie pozwala na ich uformowanie w małe beziki, ale też nie pozwala im się zupełnie rozlać, tak naprawdę idealnie nadawała by się na podkłady pod ciasta bezowe…), i generalnie słodkie, więc jeśli ktoś nie jest wielkim fanem cukru, to taka jedna jako zagryzka do kawy w zupełności mu wystarczy. Mi bez z podanego przepisu wyszło 8 dużych bez, kilka się przypaliło z winy mojego starego piecyka, który jest gazowy i tył blaszki grzeje micniej niz przód.

Składniki:
3 białka jajek
21 łyżeczek cukru pudru
5 łyżeczek cukru
1,5 garści zmielonych orzechów laskowych
całe orzechy laskowe do dekoracji
4 nasiona kardamonu
1 szczypta soli

Ubijamy białka z solą, gdy piana zacznie robić się sztywna po woli dosypujemy cukier puder, następnie zwykły cukier. Do masy dosypujemy utarte w moździeżu niasiona kardamonu oraz orzechy i delikatnie mieszamy.
Masę wykładamy łyżką na blache wylozoną papierem, dekorujemy orzechami i pieczemy, a właściwie suszymy przy otwartym piekarniku nastawionym na 160 stopni lub mały gaz przez około 30 do 40 minut. następnie wyłączamy piekarnik i pozwalamy dosuszyć się bezom.
Gotowe wyjmujemy na talerz.

darmowy hosting obrazków

Smaccznego!
B

Ach – byłbym zapomniała, wczoraj nareszcie kupiłam śliczne kolorowe silikonowe  formy do muffinek :) Więc od dziś moje muffinki nie będą pieczone w foremkach do babeczek.

Kochani,

Orzechowy tydzień nadal trwa więc trzeba coś z tym zrobić…no więc robię – orzechowe muffinki. Tym razem nie było w nich grama jogurtu, wyszły orzechowe i kruche. W dodatku były miękkie po całej nocy w lodówce :) Z powodu małej ilości cukru nie należą one do najsłodszych muffinek na świecie, ale jeśli ktoś ma ochotę zawsze można zwiększyć jego ilość. 

Składniki:

250g margaryny
250g mąki
4 łyżeczki cukru pudru
100ml mleka
150ml wody
1 jajko
1 garść zmielonych orzechów włoskich
1 garść zmielonych orzechów laskowych
3 łyżeczki proszu do pieczenia
całe orzechy laskowe ( tyle ile mufinek – około 20)

A więc na początek rozpuszczone masło wlewamy do mąki i mieszamy. Dodajemy cukier, mleko, wodę, jajko, proszek do pieczenia i miksujemy. Następnie dosypujemy zmielone orzechy i mieszamy całą masę. Nakładamy do foremek i dekorujemy jednym orzechem laskowym na muffinkę. Pieczemy około 30-40 minut w temperaturze 180-200 stopni.

darmowy hosting obrazków

Smacznego!
B


  • RSS